Didactica functionala (ASCR)
Editura | ASCR |
---|---|
ISBN | 978-973-7973-95-5 |
Data aparitie | 2011 |
Numar pagini | 394 |
Pe lângă cunoștințele și deprinderile profesionale, un cadru didactic eficient are nevoie, acum mai mult decât altădată, de trei atitudini personale: responsabilitate, flexibilitate și autoreflecție constantă.
Să ne reamintim: competența = cunoștințe + deprinderi + atitudini. Cartea de față, un excelent tratat de didactică, transmite, pe lângă cunoștințe și proceduri, și atitudinile menționate. Ea ne învață cum să stabilim obiectivele educaționale, cum să utilizăm un curriculum, cum să motivăm învățarea, cum să stabilim sarcinile de învățare și cum să evaluăm formativ sau sumativ. Practic, ne arată cum să didactizăm cunoașterea. Cunoașterea produsă (cunoaștere științifică) nu este automat învățabilă. Ca să poată fi învățată, ea trebuie reconstruită: selectată, organizată, recodată, adaptată caracteristicilor elevilor, asimilată, evaluată, certificată, transferată. Didactica este reconstrucția cunoașterii științifice pentru a fi învățabilă.
prof. dr. Mircea Miclea
Autorul dezvoltă un tratat de practică pedagogică, prin care ni se propune un răspuns coerent și realist la o întrebare fundamentală: cum să se predea astăzi? Cartea prezintă o didactică globală, adaptabilă tuturor nivelurilor învățământului. Procesele de învățare sunt descrise aici într-o manieră sistemică: de la intenții la feed-back, trecând prin strategiile motivației, prin strategiile de învățare diferențiată, de reglare și de structurare.
Aceasta didactică este centrată pe o concepție funcțională, participativă și interdisciplinară asupra predării și împacă, într-un mod original, pedagogia interesului cu pedagogia pe bază de obiective, care, dincolo de mode și de „demodări”, își găsește aici un nou sens.
Didactica funcțională, în mod deliberat conceputa pentru a fi utilizată practic de către actualele și viitoarele cadre didactice, constituie atât o metodă de formare continuă, cât și un manual de referință.